Dostala výpoveď a rozhodla sa podnikať. Od nuly buduje farmársky obchod!

Dostala výpoveď a rozhodla sa podnikať. Od nuly buduje farmársky obchod!
19. apríla 2020 Lukas Bachleda

Gabikin príbeh začal veľmi prozaicky. Dostala výpoveď v práci. Bolo to nečakané a pre ňu zároveň impulzom porozmýšľať, čo ďalej. Niekoľkokrát padla a niekoľkokrát vstala. Dnes vedie obchod s farmárskymi produktmi, ktoré sú kvalitné a nachádzajú si čoraz viac priaznivcov. Prečo začať podnikať po 40-ke? Ako sama hovorí: „Som nesmierne vďačná, že som vydržala. Lebo ľudia ma veľa naučili a stále učia. Mám pocit, že ma majú radi…“

Gabika, podeľte sa s našimi čitateľmi o vaše podnikateľské začiatky. Išlo všetko hladko?

Hladko? Kdeže… Moje podnikateľské začiatky začali prepustením z práce. Ráno idete, poobede odchádzate. Písal sa magický dátum 9. 9. 2009. Odchádzate z veľkého podniku, kde ste strávili svoje niekoľkoročné zamestnanie. Samozrejme, že váš odchod cez veľkú vrátnicu sprevádzajú slzy. Ako prvé zavoláte manželovi, s ktorým sa podelíte o aktuálnu situáciu a chcete aby vás rýchlo niekto podporil. Peši kráčate cca 2 km na najbližšiu MHD, aby ste to tzv. rozchodili.

Ostávate bez príjmu niekoľko mesiacov. Aj Vianoce. Nový rok 2010 som začala v novej práci s novými šéfmi, ktorí ma dennodenne „opeľovali“ ako včielka kvietky. Znášate ich lichôtky, ponuky na obed a podobne.

Pracujete v kancelárii, píšete cenové ponuky, vydávate sa za super asistentku, ktorá varí kávu, telefonuje vtedy aj v anglickom jazyku – pre mnohých, ktorí to teraz čítate, poviete si, čo si viac môžete priať. Určite áno, akurát, že neustále cítite potrebu posunúť sa, akoby vás niekto zozadu tlačil…

Každé ráno, keď sme išli s manželom do práce, mi hovorieval: „Mali by sme niečo robiť, v niečom podnikať, alebo niečo…“

Hm, ale čo, som si v duchu každý, naozaj každý deň odpovedala a dúfala v kreatívny nápad.

Manžel totiž pracuje fyzicky „na kolenách“, už veľa rokov.

Idete na obednú prestávku a stretnete spolužiačku zo základky v luxusnom BMW. Jasné, že ju stopnete, pozvete na kávu a hltavo sa pýtate: „Čo robíš?“

Nasledovala pozvánka do „jej podnikania“ – MLM… kde nasledujú more školení, krásne ženy a muži v lesklých oblekoch. Nabehnete na ich vlak a začnete sa páčiť, oslovovať aj vy tak, ako vás to tam učia. Koho iného, ako, samozrejme, rodinu, ktorá vás najlepšie pozná.

Trapas za trapasom, omyl za omylom, ale idete a stále napredujete. Získate prvú zlatú guľku na ich odznak pred svoje meno. Podotýkam zlatú. Povedala som si, tak tu som správne.

Svojim sympatickým kolegom som po vyše roku vzájomného fungovania oznámila, že odchádzam. Poviem, veľmi sa čudovali, že opúšťam istotu. Vymenovali mi niekoľko bodov, ktoré sú rizikové pri podnikaní, lebo jednoznačne ma moje nadšenie prezradilo a priznala som sa, že budem SZČO. Ihneď som išla na úrad práce získať vtedy, alebo aj teraz, tak lukratívnu pomoc v podobe štátnej dotácie na podnikanie. Myslím, že to bolo niečo vyše 4000 €.

Jupí, tešila som sa ako malé dievčatko z novej bábiky… celý svet to určite na mne videl.

Prešli mesiace, čo-to som sa naučila, hlavne som sa dozvedela o Ivovi Tomanovi, pozitívnej knihe Tajomstvo, že mám žiť a usmievať sa.

Usmievajte sa, keď IBA pracujete, hádžete do schránok letáky, otvoríte si kanceláriu, kúpite si nové oblečenie, dohadujete si stretnutia, no robíte jednoducho „šicko“, čo vás naučili a vám to jednoducho nefunguje.

Príjem 0 €, výdavky ešte teraz niektoré splácam – splácame s manželom.

SZČO verzus MLM mi prinieslo vtedy ešte nie kamošku, ktorej nadšenie z aktuálneho fungovania bolo tiež na bode mrazu. Na káve u nej v obývačke mi s takým obrovským nadšením opisovala „iný MLM“, Organic Mission – joj, šumných Maďarov, ktorí svojimi elixírmi mladosti, GOJI nápojmi a podobne chceli zachrániť celý svet.

Svitalo na nový začiatok. Tí, čo ste prešli MLM, viete, čím som opäť prechádzala. Nové školenia, nový menný zoznam, nové typy letákov, nový produkt, nové hotely, obleky, lesklé limuzíny, naučené úsmevy. Venujete svoju energiu a peniaze do nového MLM, ktorý vás však stiahne po ich okraji na viac než dno.

Bola som opäť bez príjmu, ale poznám Iva Tomana, Tajomstvo a mám miliardu zdravých produktov a informácií.

Aby toho nebolo málo, predávate aj nehnuteľnosti, kde sa zoznámite s ďalšou kamoškou, ktorá v tej dobe chcela predať stánok. Pre ňu stánok, pre mňa začiatok nového začiatku – obchod. Naozajstný, síce nie doslovne kamenný, ale ozajstný. Malý PIDI domček sme natreli na žlto, aby ho každý videl. No, a keďže mal (podľa nás) lukratívnu polohu pri hlavnej ceste, pri semafore na chodníku, biznis bol podpísaný.

Otvorili sme pred spišskými trhmi, lebo toto bol určite jednoznačne najlepší KROK, kde budú davy ľudí. Začali sme s absolútne zdravým produktom – bol to včelí med (vtedy ešte nie náš). Davy boli ale pri stánkoch s balónmi a kukuricou.

Nás nik nevidel. Naozaj nik. Za tri dni sme predali 5 fliaš. Pýtate sa, prekračujú vás ? Môžu nevidieť žltý domček pri chodníku? S manželom sme si povedali, keď už nás ľudia nevidia, lebo sme asi malí, poďme do väčšieho. Idete teda hľadať priestor (reality mi boli troška blízke, mala som na to aj super kamošku, ktorá však obchod nikdy nenavštívila) – na slovenské potraviny – trend je – budú fronty – sme si povedali.

Kamoška mi vybrala dufart – kde nie je vchod z chodníka. Tak sme dali reklamu, ktorá nepútala, ale zavadzala, doslova zacláňala. A tak ju manžel, ktorý neustále chodil z práce ma pozrieť, ako sa mi darí, posúval na chodník. Boli ľudia? Dennodenná otázka.

Aby sa o nás ľudia dozvedeli, dali sme si reklamu. Veď papierovú reklamu majú všetci a určite im to pomohlo. Myslíte, že aj nám? FIGU – noviny skončili ako výmena za toaleťák, a tiež ako podložka na čistenie zeleniny. Vaše krásne slovenské logo vám hneď ofrflú, že vyzeráte ako politická strana.

Nejaký čas som tento spôsob fungovania vydržala. No „úsmev“ prenajímateľa naznačoval, aby sme sa ďalej v tomto podnikaní prestali trápiť. Naša reklama tam visí dodnes…

Stretli ste sa vo svojom okolí s podporou najbližších? Alebo vás nahovárali, aby ste si radšej našli istotu – teda zamestnanie?

Mojou jedinou podporou je môj manžel a moji dospievajúci synovia. Manžel je moja bútľavá vŕba, dobíja mi baterky, poukazuje na to, čo som už vybudovala. A že žiadna žena by nedokázala sama šoférovať dodávku, odpisovať na FB, robiť logistiku, kuriéra, a to hlavne stále s úsmevom a aj pekným účesom.

Ktoré pády boli pre vás v istých chvíľach najbolestivejšie… a dali vám niečo?

Ak mám byť úprimná, tak pre mňa je najbolestivejšie až sa ocitnete bez príjmu. Ale úplne. Keď hľadáte také to stebielko sily, ktorého sa chcete chytiť. Príjem plus poníženie je najhoršia kombinácia. Každý pád ma posilnil a aj skrášlil. Naučil ma byť silnou osobnosťou, ženou – bojovníčkou.

Obchodovať s farmárskymi produktmi je fajn myšlienka. Ako ľudia vnímajú kvalitu a ceny? Lebo v prípade predaja farmárskych produktov sa nedá spoliehať na klientelu, ktorá pozerá iba na cenu… Či sa mýlim?

Pri obchodovaní s farmárskymi produktmi predávate sami seba. Musíte byť pre nich príklad, ukázať im potrebu podpory poľnohospodárstva. Čiže, samozrejme, že ak podporia farmára, podporia samých seba. A toto je odpoveď aj na druhú časť otázky. Nemáme takúto klientelu. Naši zákazníci sú uvedomelí ľudia, ktorým záleží na slovenskej rodnej zemi, na strave, ktorej výsledkom je aj to, ako vyzerajú.

Koľko máte zamestnancov? Alebo musíte väčšinu vecí zvládať sama?

Aktuálne robím všetko úplne sama. S PC mi pomáhajú moji dospievajúci synovia. Manžel je stále môj pohon – motor.

Ako sa dá dostať k vašej ponuke? Je obchod cielený iba regionálne? Alebo máte vymyslený spôsob predaja v rámci celého Slovenska?

Fungujeme formou eshopu – www.magama.sk na ktorom práve ste. Všetko, čo ponúkame, je výlučne na objednávku. Dokonca vám ulovíme aj daniela, ak máte na divinu chuť. Rozvoz robíme priamo domov, na adresu, a to v týchto mestách: KE, PO, SNV, LE a PP.

Ktorý produkt alebo produkty sú najžiadanejšie?

Najžiadanejšie je mäso.

Čo by ste odkázali ľuďom, ktorým sa v podnikaní nedarí a chcú podnikanie vzdať? Máte recept, ako a prečo zotrvať?

Ľudia, ktorí podnikajú alebo začínajú, alebo ešte len chcú, si musia uvedomiť, že podnikanie je práca na 24 hod. Sedem dní v týždni.

Pre podnikanie sa rozhodne iba ten, čo chce od života viac. Je ochotný vymeniť pohodlie (čiže pivo po práci na terase) za aktívny život. Aktívne rozloženie povinností vie taktiež priniesť voľný čas a aj na terase. Ak vám podnikanie prináša slobodu, väčší príjem, radosť, vtedy viete, že to robíte dobre. Buďte príkladom. Hlavne hľadajte chybu v sebe, keď sa niečo nepodarí hneď!

Môj recept, prečo zotrvať?

Ten hrdý pocit, až spoznáte nesmierne veľa ľudí, ich príbehy, ako boli najprv slobodní, mali prvé lásky, potom manželstvá, krsty, prvé príkrmy, tehotenstvá, školy, to sú všetko vaši zákazníci, vaša nová rodina. Vaša nová podnikateľská rodina, u ktorej pocítite, ako im na vás záleží.

TOTO som si vybudovala ja svojím čistým svedomím, čistým srdiečkom.

 

0 Komentáov

Zanechať odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*